Fandom

Religion Wiki

Abbaye Saint-Mathieu de Fine-Terre

34,278pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Ad blocker interference detected!

Abbayestm

Les ruines de l'abbaye de Saint-Mathieu et le phare

The abbaye Saint-Mathieu-de-Fine-Terre is a Breton abbey, whose ruins are to be found in the territory of what is now the commune of Plougonvelin on pointe Saint-Mathieu (Beg Lokmazhe in Breton), in the département of Finistère. It gives the cape its name.[1]. It was dedicated to Matthew the Evangelist, whose skull it contained.

History

Abbaye Saint Mathieu

The chapelle Notre-Dame des Grâces, near the abbaye de Saint-Mathieu

According to legend the first abbey here was founded in the 6th century by saint Tanguy, chosen as an isolated point on the lands he had inherited, extending from the river of Caprel (haven of Brest) to Penn ar Bed, cut off from the world but close to the sea.

References

  1. Conseil général du Finistère - Les origines administratives du Finistère

Bibliography

All (French) unless otherwise noted.

  • Dom Yves Chaussy, « L'abbaye de Saint-Mathieu de Fine-Terre, Esquisse de son histoire », Bulletin de la Société Archéologique du Finistère, t. CXXII, 1993.
  • Y. Chevillotte, « Recueil de textes sur l'abbaye de Saint-Mathieu de Fin-de-Terre », Bulletin de l'association Histoires et choses d'autrefois à Plougonvelin, fascicule 17, 1997.
  • M-C Cloitre, « L'abbaye retrouvée », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • R. Daniel, « La mort de l'abbaye bénédictine de Saint-Mathieu de Fine-Terre », Bulletin de la Société Archéologique du Finistère, t. XCII, 1964.
  • J-Y Eveillard, « La pointe Saint-Mathieu », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • H. Guillotel, « Les vicomtes de Léon sont-ils les fondateurs de l'abbaye de Saint-Mathieu ? », in Saint Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.

R. Largillière « Les saints dans l'organisation chrétienne primitive dans l'Armorique bretonne, Crozon, 1995

  • G. Le Duc, « La Translation de saint Mathieu, in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • M. Le Goffic, « Du probable agrandissement du collatéral sud de l'abbatiale au XIIIe siècle », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • B. Merdrignac, « Les Navigations fabuleuses dans les Vies des saints bretons », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • F. Roudaut, « L'abbaye de Saint-Mathieu, de l'introduction de la Réforme mauriste (1656) à la Révolution », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • R. Sanquer, « Plougonvelin, Abbaye de Saint-Mathieu », Bulletin de la Société archéologique du Finistère, tome CI, 1973.
  • B. Tanguy, « Saint-Mathieu, le haut Moyen Âge : légende et histoire », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.
  • A. Villecroux, « La « Navigation » des moines de Saint-Mathieu », in Saint-Mathieu de Fine-Terre, actes du colloque, Bannalec, 1995.

Coordinates: 48°19′48″N 4°46′17″W / 48.33°N 4.77139°W / 48.33; -4.77139br:Abati Lokmazhe Penn-ar-Bed cs:Klášter Saint-Mathieu de Fine-Terre

Also on Fandom

Random Wiki